عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۳۹۹ آبان ۸, پنجشنبه

غرق شدن یک خانواده پنج نفره پناهجوی ایرانی اهل سردشت در راه رسیدن به بریتانیا و در کانال مانش

http://hoghooghbashariyat.blogspot.com

، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رسانه‌ها و کنشگران بریتانیایی و فرانسوی برانگیخته و بسیاری از فعالان خواستار اقدام دولت فرانسه و بریتانیا در تامین امنیت پناهجویان شدند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، از پنج عضو این خانواده پناهجو، رضا ایران‌نژاد و شیوا محمدپناهی هر دو ۳۵ ساله، آنیتا ۹ ساله و آرمین شش ساله جان‌باختند و از سرنوشت آرتین، فرزند ۱۵ ماهه این  خانواده اطلاعی در دست نیست. به گفته یکی از بستگان این خانواده، آنها برای رسیدن به بریتانیا با قایق بادی به قاچاقچیان انسان حدود ۲۱ هزار پوند پول داده بودند.حق بشریت


به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این خانواده پیش از این دو بار سعی کرده بودند با قطار به بریتانیا بروند اما پس از اینکه موفق به این کار نشدند تصمیم گرفتند این مسیر را با قایق طی کنند.


بنابر این گزارش، بقیه پانزده نفر مسافری که از این سانحه نجات پیدا کرده‌اند بیشتر پناهجویان ایرانی و عراقی بوده‌اند.


به گزارش گاردین، رسول ایران‌نژاد یک کارگر با دستمزد پایین بود و به دلیل فشار اقتصادی شدید به همراه خانواده خود ایران را ترک کرده بود. آنها ابتدا از ترکیه با قایق به ایتالیا رفته و از آنجا خود را به فرانسه رسانده بودند. بر اساس این گزارش، این خانواده پولی را که به قاچاقچیان انسان دادند، از اقوام خود قرض کرده بودند.


هافینگتن ‌پست بریتانیا گزارش داد که سازمان‌های خیریه بریتانیا در واکنش‌های خود از دولت این کشور خواسته‌اند تا برای ایجاد امکان ورود قانونی پناهجویان به بریتانیا اقدامات عملی درپیش بگیرد. مقامات فرانسوی نیز این حادثه را پرتلفات‌ترین حادثه واژگونی قایق در شمال فرانسه خوانده‌اند.


بلا سنکی، مدیر سازمان خیره بریتانیایی دیتنشن اکشن به هافینگتن پست گفت: «غرق شدن کودکی که در جستجوی امنیت به بریتانیا می‌آمده همان اتفاقی است که از آمدنش می ترسیدیم. پس کرامت و انسانیت دولت بریتانیا کجاست. ایجاد یک مسیر قانونی برای پناهجویانی که از شمال فرانسه به بریتانیا می‌آیند کار راحتی است و هیچ توجیهی برای عدم اقدام در این زمینه وجود ندارد.»