عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۳۹۹ آبان ۲۸, چهارشنبه

سنندج؛ دادگاه مرتضی حق‌بیان، روزنامه‌نگار کُرد برگزار شد

 

http://hoghooghbashariyat.blogspot.com

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر، صبح امروز ۲۶ آبان، دادگاه رسیدیگی به اتهامات مرتضی حق‌بیان، روزنامه‌نگار ساکن سنندج و گرداننده کانال تلگرامی «اعمک» در شعبه ۱۰۴ کیفری مجتمع قضایی شهید بهشتی سنندج برگزار شد.#حق_بشریت

اتهام این فعال رسانه‌ای «افشای اسناد دولتی» و «تهمت و افترا و نشر اکاذیب» از طریق انتشار مطالبی در کانال تلگرامی «اعمک» اعلام شده است.

مرتضی حق‌بیان در تاریخ ۳  شهریور ۱۳۹۸ توسط ماموران اطلاعات نیروی انتظامی در سنندج بازداشت و پس از گذراندن حدود دو ماه حبس در سلول انفرادی بازداشتگاه این نهاد امنیتی-نظامی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا زمان صدور حکم قطعی به طور موقت آزاد شد.

جلسه دادگاه این روزنامه‌نگار کُرد در حالی در شعبه ۱۰۴ کیفری سنندج برگزار شد که وی در پایان جلسه دادگاه از سوی علیرضا محمدیار وکیل یکی از شاکیان که از قضات سابق سنندج است و گزارشی از فساد مالی وی در کانال تلگرامی «اعمک» منتشر شده بود، مورد حمله فیزیکی و ضرب و شتم قرار گرفت.

کانال تلگرامی «اعمک» به مسائل موبوط به فساد اقتصادی و اداری نهادهای حکومتی در استان کردستان می‌پرداخت و طی مدت فعالیتش اسناد و مدارکی از فساد مدیران در استان کردستان را منتشر کرده بود. این کانال تلگرامی در پی شکایت تعدادی از افرادی که در این گزارش‌ها به نام و مسئولیت آنها پرداخته شده بود، به دستور دادستان عمومی و انقلاب کردستان توقیف و گرداننده آن مرتضی حق‌بیان بازداشت شود.