عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۳۹۹ اسفند ۱۳, چهارشنبه

گزارشی درباره سنور خلیفانی زندانی متهم به عضویت در داعش با ۱۵ سال حبس



 یک زن جوان اهل مهاباد به اتهام عضویت در داعش به ۱۵ سال حبس محکوم شده و هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس است.

برپایه گزارش ، یک زن ۲۹ ساله اهل مهاباد با هویت “سنور خلیفانی” از دو سال و نیم پیش در زندان مرکزی ارومیه محبوس است و تاکنون نحوه بازداشت و روند رسیدگی به حکم منتج به ۱۵ سال حبس رسانه‌ای نشده و هه‌نگاو با دست‌یابی به اطلاعات مرتبط برای اولین بار از وضعیت این زندانی گزارش میدهد.

به گفته یک منبع مطلع، سنور خلیفانی زمستان سال ۱۳۹۳ (ژانویه) ۲۰۱۵ همراه با همسرش و یک زوج  دیگر به موصل رفته و به عضویت دولت اسلامی عراق و شام (داعش) درآمده‌ اما پس از دو سال همراه با زن دیگری اهل مهاباد با هویت “حلیمه توره” از داعش جدا شده و مخفیانه به ایران بازگشته‌اند.

پس از سه ماه زندگی مخفیانه در ایران سرانجام سنور خلفانی در شهرستان جوانرود و حلیمه توره  در شهر سنندج توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل و پس از سه ماه بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

این دو زن پس از ۶ ماه با وثیقه از زندان آزاد شدند و سال ۹۶ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در داعش” محاکمه و سنور خلیفانی به ۱۵ سال و حلیم توره به ۵ سال حبس محکوم گردید و سال ۹۷ جهت سپری نمودن دوران محکومیت هر دو بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شدند.

حلیم توره سال گذشته مشمول عفو مشروط شده و از زندان آزاد شد، اما سنور خلیفانی بیش از دو سال است که بدون حق داشتن مرخصی در زندان ارومیه محبوس بوده و هم‌اینک دو ماه است به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده است. شایان ذکر است که این دونفر در هیچ یک از مراحل دادرسی از دسترسی به وکیل و مشاوره حقوقی برخوردار نبوده‌اند.

منابع  اعلام کرده‌اند که همسران این دو زن در موصل کشته شده‌اند.