عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۴۰۰ فروردین ۱۴, شنبه

حمید صفت به اعدام محکوم شد

حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت) خواننده رپ، از بابت اتهام قتل پدرخوانده‌اش توسط شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران، به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی در حالی صادر شده که طبق اعلام کارشناسان پزشکی قانونی آقای امیری صفت درصدی در مرگ ناپدری اش مقصر بوده و اقدام او عامل اصلی مرگ نبوده است.

به نقل از رکنا، حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت)، خواننده رپ از بابت اتهام قتل توسط دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، ۲۴ مرداد ماه سال ۹۶، مردی ۶۶ ساله به نام هوشنگ به بیمارستان منتقل شده و سه روز بعد جان سپرد.

به دنبال این ماجرا، حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت)، خواننده رپ که وی را به بیمارستان منتقل کرده بود به اتهام قتل بازداشت شد.

متهم در تشریح جزییات ماجرا گفت: آن روز با ناپدری‌ام درگیر شدم و یک گلدان برداشتم و به دیوار کوبیدم تا او را بترسانم. بعد به سمتش رفتم و ضربه‌ای به‌صورتش زدم. همان موقع همسایه‌ها با شنیدن صدای دعوا مقابل خانه‌مان آمدند و دعوا تمام شد. من همراه مادرم خانه را ترک کردیم و یک ساعت بعد وقتی به خانه برگشتیم با ناپدری ام روبه رو شدیم که بیهوش بود. ما او را به بیمارستان رساندیم اما او جان سپرد.

کارشناسان پزشکی قانونی در تحقیقات اولیه علت مرگ را خونریزی و آسیب مغزی بر اثر اصابت جسم سخت به سرش اعلام کردند.

آقای امیری صفت منکر قتل عمد شد و گفت: من ضربه‌ای به سر هوشنگ نزدم و اصلاً قصد کشتن او را نداشتم. من می‌خواستم او را بترسانم که مادرم را مورد ضرب‌وشتم قرار ندهد. احتمال می‌دهم سر هوشنگ حین کشمکش با من به دیوار یا کمد کنار مبل برخورد کرده باشد، چون او تقلا می‌کرد که مادرم را کنار بزند و با من درگیر شود.

با اعتراض اولیای دم و متهم به نظریه پزشکی قانونی، پرونده چندین بار به کمیسیون‌ پزشکی قانونی فرستاده شد. وقتی کارشناسان اعلام کردند اقدام حمید صفت درصدی از علت مرگ ناپدری اش است و عامل اصلی مرگ نبوده، وی با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

با اعتراض اولیای دم به آزادی متهم این بار پرونده به کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی قانونی فرستاده شد و برای برطرف شدن ابهامات، بازپرس رسیدگی کننده به پرونده در دادسرای جنایی تهران، دستور تشکیل هیأت ۱۱ نفر متخصصان پزشکی قانونی را صادر کرد.

هیأت ۱۱نفره پزشکی در دادسرای جنایی تهران حاضر شدند و در جلسه تحقیق از متهم دفاعیات وی را شنیدند.

با تکمیل تحقیقات، طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه اگر کسی آگاهی داشته باشد که فرد بیمار است، با او درگیر شود، گرچه عمل نوعاً کشنده نباشد، او مرتکب قتل عمد شده است، کیفرخواست آقای امیری صفت به اتهام قتل عمد صادر شد و او پای میز محاکمه ایستاد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده که در دو نشست و در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ و با حضور دو مستشار برگزار شد نماینده دادستان از طرف سه پسر قربانی که ساکن خارج از کشور هستند درخواست اعدام را مطرح کرد.

سپس سهیل یکی از فرزندان قربانی در جایگاه ویژه قرار گرفت و گفت: من از حمید به اتهام مباشرت در قتل پدرم و از مادرش به اتهام معاونت در قتل شکایت دارم.

او افزود: متهم از بیماری پدرم مطلع بود و به همین خاطر برای او درخواست اعدام دارم.

قاضی گفت: یکی از برادرانت که در خارج از کشور است چنین درخواستی را مطرح نکرده است. آیا حاضرید سهم دیه او را پرداخت کنید.

سهیل گفت: بله حاضرم دیه را بپردازم تا او اعدام شود.

قضات دادگاه در نهایت حمیدرضا امیری صفت (حمید صفت) را به اعدام محکوم کردند.