عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۴۰۱ آذر ۱۰, پنجشنبه

اعمال فضای سرکوب و ارعاب بر سنندج؛ ٢٢ شهروند بازداشت و ربوده شدند



سنندج نیز، همچون دیگر شهرهای کُردستان، کماکان تحت فشار شدید نهادهای سرکوب قرار دارد و در کمتر از ١٠ روز دست‌کم ٢٢ شهروند این شهر بازداشت یا ربوده شده‌اند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ٧ آذر ماه (٢٨ نوامبر ٢٠٢٢) کاوه حسین‌پناهی، فواد سیدحسینی و پرویز امانی، در شهر سنندج مورد ربایش نیروهای حکومتی قرار گرفتند.

 

در همین رابطه، روز یکشنبه ۶ آذر، زانیار علیمرادی، دندانپزشک و رامیار علیمرادی برادرش، اهل روستای "نه‌نه‌له" و همچنین یزدان کرمی، ٣٦ ساله و مهیار مرادویسی ٢٩ ساله توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.

همچنین، روز شنبه ۵ آذر، بیژن رستمی، در مغازه خود بازداشت شده و در همان روز اسعد مرادی، ساکن محله عباس‌آباد، آرمین سلیمی و دو شهروند به نام‌های سیامک و بابک توسط نیروهای حکومتی ربوده شدند.

پیش از آن نیز، روز چهارشنبه ٢ آذر ماه، سیامک منبری توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.

از بین اسامی این لیست، شه‌وگر گلابی که پیشتر نیز توسط نهادهای حکومتی بازداشت شده و در مسائل اجتماعی سابقه فعالیت دارد، روز سه‌شنبه ١ آذر ربوده شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

طبق آنچه به دست هه‌نگاو رسیده، در همان روز، آکو هدایتی کنشگر و نویسنده فعال حوزه مسائل اجتماعی است. وی پس از بازداشت به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

در ادامه سرکوب در روز سه‌شنبه ١ آذر، یک زوج به نام‌های پرویز ساعدی و آفاق ساعدموچشی به همراه فرزندشان خسرو ساعدی و شمسی ساعدموچشی از بستگان این خانواده، در منزل مسکونی خود ربوده شده‌اند.

همچنین، یکشنبه ٢٩ آبان ماه، فریبرز سورسوری، ۵١ ساله و فعال محیط‌زیست، پس از بازداشت به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است.

طبق گزارش دریافتی هه‌نگاو، روز شنبه ٢٨ آبان، علاوه بر شهروندانی به نام‌های فرزاد صلواتی و سینا ملایی، هیمن حاجی‌میرزایی عضو تیم "واکنش سریع" هلال احمر کُردستان با ضرب وشتم ربوده شده است.