عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۳۹۹ آذر ۶, پنجشنبه

کودک-عروس ۱۵ ساله در مشهد قربانی ازدواج شد

http://hoghooghbashariyat.blogspot.com

 روز دوشنبه ۳ آذرماه، کودک ۱۵ ساله که به عقد پسرعموی خود درآمده بود توسط داماد در مشهد به قتل رسید. متهم به قتل در پی این اقدام از محل حادثه گریخته و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. هرچند تاکنون دلیل این حادثه مشخص نشده است با این حال آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر روی زندگی دختران می گذارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است که از آسیب های اینچنینی ناشی از عدم شناخت متقابل تا حد زیادی جلوگیری می کند.#حق_بشریت

 به نقل از روزنامه خراسان، روز دوشنبه ۳ آذر ۹۹، کودک-عروس ۱۵ ساله توسط داماد در مشهد به قتل رسید.

بر اساس این گزارش، سال گذشته قربانی کودک همسری ۱۵ ساله به نام عزیزه، به عقد پسرعموی ۲۰ ساله خود در آمد. روز دوشنبه داماد ۲۰ ساله که نام آن در این گزارش منصور دورانی عنوان شده است به منزل عموی خود و نیمه شب به اتاق عزیزه، نامزد و دخترعموی ۱۵ ساله خود می رود و در حدود ساعت ۵ بامداد درب باز اتاق توجه مادر عزیزه را به خود جلب کرده و پس از ورود به اتاق با پیگر بی جان دختر ۱۵ ساله اش مواجه می شود که با یک روسری به قتل رسیده است.

با تایید درستی خبر دستور حفظ صحنه جنایت، تا رسیدن قاضی ویژه قتل عمد و کارآگاهان پلیس جنایی را صادر کرد. مادر «عزیزه» که حال روحی مناسبی نیز نداشت در میان اشک و ناله به قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: من تا حدود ساعت ۲ بامداد بیدار بودم و برق اتاق خواب دخترم و نامزدش روشن بود و احتمال می‌دادم که آن‌ها بیدار هستند، اما وقتی سپیده دم از خواب بیدار شدم احساس کردم وضعیت خانه مشکوک است که ناگهان از لای در نیمه باز دخترم را دیدم که روی رخت خواب افتاده است.

گزارش ها حاکی است: بررسی‌های مقدماتی مقام قضایی در صحنه جنایت بیانگر آن بود که تازه داماد جوان به دلیل نامعلومی، دختر عموی ۱۵ ساله اش را با روسری خفه کرده و شبانه از خانه نامزدش گریخته است.