عضو فعال کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱۳۹۹ آذر ۶, پنجشنبه

چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی به زندان اهواز منتقل شد

http://hoghooghbashariyat.blogspot.com

 چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی اهل کامیاران به زندان اهواز منتقل شد. او روز سه شنبه ٢٧ آبان از زندان مسجدسلیمان به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی اهل کامیاران در تماسی تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به زندان مرکزی اهواز خبر داد.#حق_بشریت

این زندانی روز سه شنبه ٢٧ آبان ماه از زندان مسجدسلیمان به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

چنگیز قدم خیری که از بیماری کلیوی رنج می برد، نیاز مبرم به عمل جراحی دارد، که در کنار عدم رسیدگی پزشکی باعث وضعیت نامناسب و مخاطره آمیز جسمی او شده است.

مردادماه سال جاری اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرد. از سوی دیگر مسئولان زندان مسجدسلیمان نیز با اعزام او به بیمارستان و انجام عمل جراحی به بهانه شیوع کرونا در کشور مخالفت کردند. این زندانی سیاسی به دلیل نارسایی و عفونت کلیه نیازمند عمل جراحی است و پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان نیز با نوشتن نامه‌ای بر ضرورت انجام عمل جراحی تاکید کرده‌اند.

او پیشتر در تاریخ ۲۱ آذرماه ۹۸ به مدت ۱۳ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و ممانعت اداره اطلاعات از اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده و در پی وعده مساعد مسئولان قضایی و ملاقات با خانواده به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

این زندانی سیاسی چندین بار به دلیل وخامت حال عمومی ناشی از نارسایی کلیوی به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و بنا به تشخیص پزشک باید به مرخصی اعزام شود که اداره اطلاعات کامیاران از این امر نیز ممانعت به عمل آورد. پیشتر یک منبع نزدیک به آقای قدم خیری در گفتگو با هرانا در خصوص اعزام پیشین او به بیمارستان گفته بود: “چنگیز قدم خیری مدت زیادی است که از درد کلیه رنج می برد و یک کلیه‌اش را از دست داده است. با توجه به اینکه به وضعیت سلامتی وی رسیدگی تخصصی نشده، بهداری زندان به مسئولان زندان هشدار داده است در صورتی که در طی  ماه‌های آینده مداوا نشود، سلامت وی با تهدید جدی مواجه خواهد شد.”

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.

این زندانی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه توسط دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای قدم خیری پیشتر با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد. علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.

چنگیر قدم خیری در بهمن ماه سال ۹۷ طی نامه ای که متن کامل آن توسط هرانا منتشر شده است، خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع که تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته است و از بیماری‌های متعدد جسمی و ضعف عمومی رنج می برد می گوید که بی گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.